RFID-privatliv og dig

RFID (Radio Frequency Identification) er en lille trådløs teknologi, som har potentialet til at radikalt forandre handel verden. Det består af en billig chip, ofte mindre end et sandkorn, som kan læses op til flere meter væk. Håb blandt detailhandlerne, er, at teknologien kan bruges som et næste-generations stregkode, automatisere lagerniveauer, og dermed skære omkostninger for producenter og detailhandlere. Mens teknologien giver nogle potentielt bemærkelsesværdige muligheder, rejser det også nogle bekymringer med hensyn til privatlivets fred og corporate spionage.
Mens stregkode-type RFID-tags ikke er tilbøjelige til at nå ud til forbrugerne på en regelmæssig basis i den nærmeste fremtid, er der ingen tvivl om at succesen med tidlige forsøg, de i sidste ende vil. Bekymringer om krænkelse af privatlivets fred med hensyn til RFID er derfor vigtig ikke kun på det teoretiske område, men i stigende grad sådanne drøftelser har afgørende praktiske anvendelser.
SPECIFIKKE PRIVATLIVETS
RFID-tags adskiller sig fra konventionelle stregkode tags i en række forskellige måder. Det er disse forskelle, som opretter fordelen ved vedtagelsen af teknologien, mens samtidig at skabe den største bekymring over databeskyttelsesanliggender involveret. For eksempel, under dagens bar kode teknologi har en pakke af Wrigley’s Gum sælges i Houston, Texas den samme stregkode som en pack sælges i New York City eller Ontario. Med RFID, ville hver pakke dog har en unik id-kode, som kunne være bundet til køberen af at tyggegummi, når de bruger en “vare registreringssystem” som en hyppige shopper-kort eller kreditkort.
Fortsætter med eksemplet med tyggegummi, kunne køberen derefter blive sporet, hvis han/hun nogensinde indtastet den samme butik igen, eller måske mere skræmmende, hvis de angives enhver anden butik med RFID læsning kapacitet. Fordi i modsætning til en stregkode, RFID kan læses på en afstand af op til et par yards. Hvilket betyder, at hvis du indtaster en butik med en pakke tyggegummi i lommen, kan læseren identificere at pakke tyggegummi, tid og dato du købte det, hvor du købte det, og hvor ofte du kommer ind i butikken. Hvis du har brugt et kreditkort eller en hyppig shopper til at købe det, fabrikanten og gemme kunne også binde disse oplysninger til dit navn, adresse og e-mail. Du kan derefter modtage målrettede reklamer af tyggegummi virksomheder som du gå op ad kirkegulvet, eller modtage forsendelser via din e-mail eller snail mail om andre produkter.
Som teknologien bag RFID fremskridt gør potentiale for krænkelse af privatlivets fred så godt. En nyere udvikling er en undersøgelse, der afslører, at RFID allerede har mulighed for at bestemme afstanden af et mærke fra lokationen læser. Med denne teknologi allerede er til rådighed er det ikke svært at forestille sig en situation som forhandlere kunne bestemme placeringen af enkeltpersoner i deres butik, og dermed målrette specifikke annoncer til kunden baseret på tidligere køb. I realiteten, at gemme ville være at skabe en personlig log over dine seneste køb, din shopping mønstre, og i sidste ende din adfærdsmæssige mønstre. Mens indsamling af sådanne oplysninger ville blive betragtet som påtrængende nok af mange forbrugerstandarder, kunne faren for, at sådanne oplysninger kan sælges til andre detailhandlere, (svarende til den måde, hvorpå sådanne profiler sælges i øjeblikket om internethandel), skabe potentielt ødelæggende oplysninger sårbarheder. Mens nogle RFID kritikere har påpeget, teknologien kunne føre til en form for corporate ‘Big Brother’ er der en mere udbredt bekymring for at tillade RFID at udvikle uden juridiske begrænsninger vil fjerne muligheden for forbrugerne til at nægte at give sådanne oplysninger til detailhandlere.
MODFORANSTALTNINGER
Trods disse og andre sådanne farer, men er der nogle skridt til at afbøde disse privacy emner. For eksempel, ville en nylig forslag kræve, at alle RFID-mærkede produkter mærkes tydeligt. Dette ville give forbrugerne mulighed for at vælge produkter uden RFID, eller som minimum at erkende, at de varer, de vælger der spores. For dem, utilfreds med offentliggørelse findes der også et stigende antal produkter designet til at begrænse deres eksponering for RFID-mærkede produkter. Et sådant produkt er ìKill Codesî en kommando, der deaktiverer alle RFID tags straks som forbrugeren kommer i kontakt med dem, således helt at fjerne effektiviteten af teknologien. Et andet forslag, dog ìRSA Blocker Tagsî, prøv at adresse privatlivets samtidig bevare produktets integritet. Under denne teknologi, kan varen kun spores ved at gemme autoriserede læseren, hvilket betyder, at kunder ikke kan spores udenfor butikken, hvor de købte varen.
KONKLUSION
Mens nogle af farerne, der beskrev også her synes langt ude og usandsynligt, teknologien allerede findes og er i rivende udvikling for at sikre, at sådanne hypotheticals kan blive virkelighed. RFID-tags har potentiale til at revolutionere den shopping oplevelse ved at bringe os målrettede produkter og giver detailhandlere og producenter til at spore køb og shopper adfærd mere præcist og omkostningseffektivt. Bekymringen, er imidlertid, at hvis vi er ikke bevidst og forsigtig med potentielle misbrug af sådanne teknologier tidligt kan vi undlade at indarbejde dem i en tid, når love og skikke i et sådant system er stadig under udvikling, i sidste ende lider under konsekvenserne senere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Navigation